یک مطالعه ی جدید ثابت کرد که ورزش منجر به مصرف غذای بیشتری می شود

20آوریل 2021- محققان گفتند: ورزش می تواند افراد را ترغیب کند که بعد از جلسه ی ورزشی سریعتر مقادیر بیشتری غذا بخورند.

تیمی از محققان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و دانشگاه نبراسکا (ایالات متحده) به بررسی تأثیر مستقیم ورزش بر عادات غذایی پرداختند.

پروفسور Köhler، یکی از محققان اصلی این تحقیق، استاد ورزش، تغذیه و بهداشت در دانشگاه فنی مونیخ، گفت: در زمینه ورزش، ما پدیده پرخوری افراد پس از فعالیت بدنی را داریم.مردم می خواهند به خود و بدن خود برای انجام ورزش پاداش دهند. بنابراین ما بر اساس این فرضیه، آزمایشی انجام دادیم تا بفهمیم چرا مردم بعد از ورزش در مقایسه با وقتی که ورزش نمی کنند، بیشتر غذا می خورند.

در این آزمایش، 41 فرد 19 تا 29 ساله با میانگین شاخص توده ی بدنی 23.7 کیلوگرم بر متر مربع شرکت داشتند. آنها یا یک جلسه ی ورزشی 45 دقیقه ای یا یک دوره ی استراحت با مدت زمان یکسان را گذراندند.از کسانی که در گروه فعالیت بدنی بودند، خواسته شد قبل از ورزش، به پرسشنامه ای در مورد گرسنگی، سیری، مقدار معمول غذا خوردن، انتخاب غذاها و زمان مورد علاقه ی خود برای خوردن غذا پاسخ دهند.پرسشنامه دیگری توسط این افراد بلافاصله پس از تمرین ورزشی و سپس بعد از نیم ساعت استراحت تکمیل شد.

پروفسور Köhler، گفت: بر اساس این مطالعه، ما برای اولین بار توانستیم نشان دهیم که ویژگی های خاصی از رفتارهای تغذیه ای مانند مقدار غذا و" فوریتی " که فرد می خواهد غذا بخورد، در طول فعالیت بدنی تغییر می کند. این یافته ها به ما کمک می کند تا مداخلات جدیدی را برای بهینه سازی کاهش وزن از طریق ورزش، ابداع کنیم.

وی افزود: نتایج واقعی نشان می دهد كه فعالیت جسمی می تواند افرادی را كه ورزش می كنند، فریب دهد تا مقادیر بیشتری غذا را با سرعت بیشتری بعد از جلسه ی ورزشی بخورند.از آنجایی که کاهش وزن برای بسیاری از افراد انگیزه اصلی ورزش است، و عدم دستیابی به کاهش وزن مورد نظر باعث می شود که ورزش را ادامه ندهند، بنابراین یک استراتژی خوب می تواند این باشد که قبل از شروع ورزش در مورد آنچه می خواهید بعد از ورزش بخورید، فکر کنید.

این یافته ها در مجله Nutrients منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/study-proves-that-exercise-leads-to-greater-food-consumption.html